Mecmûa-i Fevâid

HİÇ DÜŞÜNDÜNÜZ MÜ HZ. ALİ (R. A. ) NEDEN AĞLAMIŞTI?

on July 29, 2013

Hz_Ali-2

Komşu hakkı konusunda Rasûlullah’tan çok tembih almış olan Hazreti Ali Efendimizin kapısını bir gün bir komşusu çalar. Titrek ve mahcup bir sesle : “Birine borcum vardı, gününde ödeyemedim, şimdi o kişi de sert sözlerle istiyor alacağını. Bana biraz borç verebilir misiniz? Borcumu o kişiye ödeyeyim. ” Der. Hz. Ali komşusuna istediği parayı hiç tereddüt etmeden verir. Komşu da hayır dua ederek alıp, sevinç içinde uzaklaşır. Ancak Hazreti Ali (r.a.) başlar gözyaşı döküp ağlamaya.

Onun bu durum karşısında ağlamasına bir anlam veremeyen hanımı merakla sorar: “Sevineceğin yerde üzülüyorsun. Hâlbuki komşunun ihtiyacını karşıladın, görevini yerine getirmiş oldun. ”

“Hayır, görevimi tam yerine getirmedim” diyen Hazreti Ali Efendimiz üzüntü içinde devam eder.

“Şayet ben komşuma karşı görevimi tam yapmış olsaydım o bana gelmeden önce ben ona giderdim. İhtiyacını o istemeden ben verirdim. Demek ki ilgilenmemişim, günlerce ihtiyaç içinde kıvranmış, nihayet kendi ayağıyla gelip istemek zorunda kalmış. Bu, ağlanacak bir ihmaldir. ” Der ve ağlar.

Ne ulvî bir düşünce değil mi? Acaba komşusundan yalnızca Hz. Peygamber (s.a.v.) ve Hz. Ali mi sorumlu? Bizler de o büyük önderlerin kendilerini sorumlu hissettikleri her şeyden sorumlu değil miyiz? Hiç Düşündünüz mü bizler de komşularımızdan sorumlu değil miyiz?

Yoksa siz komşunuzu görür görmez gözlerinizi kapatıp, o geçene kadar açmayanlardan mısınız? Yani komşunuzu görmemezlikten gelenlerden misiniz? Yoksa daha komşunuzla tanışmadınız mı?

Peki hepimizin bildiği:“Yanında komşusu açken bile bile tok yatan kişi bana iman etmiş sayılmaz” (Taberânî, el- Mucemü’l-Kebir ve Bezzar.)) diye buyuran bu hadisin manasını HİÇ DÜŞÜNDÜNÜZ MÜ?

Komşunun aç olduğunu bile bile diyor bu hadiste. Peki, siz daha komşunuzu bile tanımıyorken onun aç veya tok olduğunu nereden bileceksiniz? Dolayısıyla Allah’a nasıl iman etmiş olacaksınız?

hiç düşündünüz mü?

Düşündüyseniz niçin hâlâ komşunuzu tanımıyor, onunla ilgilenmiyor, ya da onu görmemezlikten geliyorsunuz? Hiç düşündünüz mü?

Peki, Peygamberimiz(s.a.v.)’in:“ Komşu hakkı, buradan, buradan, buradan sağlı sollu, önlü, arkalı kırk hanedir. (Yani kırk eve kadar komşu sayılır.)” diye buyurduğunu hiç düşündünüz mü? Ya bu hadis-i şerifi:

“Sıkıntıya düşen komşusuna yardım eden, sıkıntısını gideren kimseye, Allahu Teâlâ kıyamet günü kıymetli elbise giydirecektir. ”

Hiç düşündünüz mü?

Allah’a ibadet edin ve O’na hiçbir şeyi ortak koşmayın. Ana- babaya, akrabaya, yetimlere, yoksullara, yakın komşuya, uzak komşuya, yakın arkadaşa, yolcuya, ellerinizin altında bulunanlara (köle, hizmetçi, vb.), iyi davranın; Allah kendini beğenen ve daima böbürlenip duran kimseyi sevmez. ” (Nisâ, 4/36) Mealindeki ayetiyle, Allah’ın bize ne emrettiğini…

FATMA TOKSOY

Bu Yazı Seyyide Dergisi ve Milli Gazete‘de Yayınlanmıştır.

 

 


Leave a Reply

